تخفیف ویژه کتاب به مناسبت ماه مبارک رمضان 1400
🛍 🎉 #کتاب بخوانیم
سی درصد تخفیف ویژه به مناسبت ماه رمضان 1400
☎️ شماره تلفن جهت تهیه کتاب :
☎️ 09392215380
🆔 @zendegi110
🆔 @Nourgustar
كارگاه هاى آموزشى نورگستر
به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی، موضوع ابلیس نزد ماف پیش پا افتاده است و اعتنای درخوری به آن نمیکنیم؛ جز آنکه گاه، او را لعنت کرده و یا از شرّ او به خدا پناه میبریم؛ بدون آنکه بر اساس آیات قرآنی، دربارة این موجود شگفتآوری که از حواس ما پنهان است، ولی در عالم انسان تصرف عجیبی دارد، فکر کنیم.
او کانون همة شرارتهاست و دشمنی است که دائماً عقیده و عمل انسان را تهدید میکند و حتی در حال عبادت نیز از وسوسه دست برنمیدارد. برای مبارزه با چنین دشمنی، باید شیوههای اغواگری او را شناخت.
کتاب حاضر، با همین هدف تألیف شده و بر اساس آیات قرآن، شناختی موجز و در عین حال کامل از ابلیس ارائه میدهد. برخی موضوعاتی که از آنها در کتاب سخن رفته، عبارتند از: نام و القاب ابلیس، نژاد و لشگر و حزب او، پیشینة او در ادیان و مذاهب، ماهیت و ویژگیها و صفات ابلیس، اهداف و شیوههای اغواگری، عوامل کامیابی او، اندرزهای ابلیس، راههای مقابله با او، محدودیتهای فعالیت ابلیس، همراهی مداوم با انسان و فرجام او و یارانش.
ناگفته نماند اصل کتاب، مدخل «ابلیس» از دائرةالمعارف قرآن کریم است که با ویرایشی نو و مطالبی افزون، بدین صورت منتشر شدهاست.
خلاصه دو:
ماهیت شیطان:
دانشوران در اینکه ماهیت و حقیقت ابلیس از چیست، بر یک نظر نیستند؛ اما مجموع آرا، در قالب سه دیدگاه قابل تنظیم است:
- از جن: شیخ مفید، شیعه را بر این رأی دانسته و فخر رازی آن را به معتزله نسبت دادهاست. صاحبان این رأی، افزون بر برخی روایات، ادلهای از قرآن کریم ذکر میکنند، از جمله آیه: «فسجدوا إلاّ إبلیس کان من الجن...» (کهف/50).
2- از ملائک: صاحبان این دیدگاه به ظاهرِ آیاتی مانند «و إذ قلنا للملائکة أسجدوا» (بقره/34) تمسک کرده و گفتهاند اگر ابلیس از ملائک نبود، فرمان الهی شامل او نمیشد و میتوانست به این بهانه از سجده سر باز زند.
3- از ملائک ممسوخ: بر اساس این دیدگاه، ابلیس در ابتدا از ملائک بود، اما پس از نافرمانی، مسخ و از جنیان شد، صاحبان این رأی آیه «کان من الجن» را به معنای (صار من الجن) گرفتهاند.
از بررسی مجموع ادلّه و روایات بر میآید که ابلیس از جن بوده، ولی بدلیل فراوانی عبادت، در جایگاه قدسی ملائک قرار داشته، از همین رو امر به سجده، او را نیز در بر گرفته است.
ابلیس در روایات، بنیانگذار بسیاری از عقاید باطل و اخلاق و اعمال زشتی چون: کفر، قیاس، حسد، دروغگویی، آوازهخوانی، همجنسگرایی و اعتراض به خداوند معرفی شده است. خداوند در قرآن، بارها در مورد دشمنی ابلیس با انسانها، هشدار داده و به دوریجستن از او فرمان داده است.
بر اساس تصریح آیات قرآن، ابلیس، ذریّه و فرزندانی دارد که به او در فریب انسان یاری میرسانند از جمله در آیه 50 سوره کهف. او با کمک دستیارانش، از آغاز تا پایان حیات آدمی، به طور دائم اقدامهای خصمانهی گمراهسازی را پی میگیرد، بلکه براساس آیهی «و من یعشُ عن ذکر الرحمن ... فهو له قرین» (زخرف/36)، ابلیس و شیاطینِ تحت امر وی، در برزخ و بلکه در قیامت هم همراه انسان خواهند بود.
وجود ابلیس و شُرور دیگر به خودی خود برای انسان خوب یا بد نیست؛ بلکه خوب یا بد بودن هر چیز، به نوع واکنش انسان در برابر آن بستگی دارد؛ پس وجود ابلیس در صورتی که از او پیروی شود، شرّ و در صورت مخالفت با او، موجب خیر و سبب تعالی است.
نقاط ضعف شیطان:
قرآن کریم در آیات بسیاری، تأثیر ابلیس و یارانش را بسیار محدود و مکر و حیلهی او را ضعیف دانسته است: «إنّ کید الشیطان کان ضعیفا» (نساء/67). این محدودیت از جهات گوناگون است: 1- در عرصه تکوین و آفرینش هیچ نقشی ندارند؛ 2- بر عوالم غیب و اخبار پنهان، نمیتوانند آگاهی یابند؛ 3- از انجام هرگونه تصرف و اخلال در وحی و عزم انبیاء ناتوانند؛ 4- هیچگونه سلطهای بر بندگان خداوند ندارند.
راههای وسوسه شیطان:
شیطان برای تحقق مهمترین هدف خود که انحطاط انسان و انحراف او از صراط مستقیم است، راهکارهایی دارد از جمله: بازداشتن از یاد خدا بویژه نماز (مائده/91)؛ سرگردانی و به تردید افکندن (انعام/71)؛ تسهیل گناه (محمد/25)؛ گسترش فساد و ترویج فحشا و منکر (نور/21)؛ القای سخنان زیبا و فریبنده (انعام/112)؛ جایز دانستن ربا (بقره/275)؛ ترساندن (آلعمران/175) و...
راههای مقابله با شیطان:
- اخلاص: مخلِص بودن، نقطهی آغاز راهی است که در صورت تداوم، به مخلَص بودن میانجامد و شیطان هم خود، اعتراف به عدم توانایی در فریب این گروه کرده است.
- ایمان و توکل (نحل/99)
- ذکر: یاد خدا در قلب و جاری ساختن نام او بر زبان، ابلیس را دور میسازد. بر اساس روایات، سختترین عمل بر شیطان، سجده در برابر خداوند است و گفته شده که خواندن سورهی توحید و قدر، پیش از برآمدن آفتاب، آدمی را در برابر شیطان حفظ میکند.
- تقوا (اعراف/201)
- استعاذه: پناهبردن به خدای یگانه (اعراف/200 و...)
- تضّرع به درگاه خداوند: پناهخواهی که از قلبی شکسته برخیزد و با چشمی گریان همراه شود بدون تردید، انسان را در برابر شیطان حفظ میکند.
- پاکیزگی و طهارت (انفال/11)
فرجام ابلیس:
تفسیر المیزان، نهایت کار ابلیس را هنگام برپایی حکومت مهدی(علیهالسلام) دانسته اما برخی دیگر، پایان حیات او را مقارن پایان حیات آدمیان بر روی کرهی خاکی دانستهاند.
فرجام ابلیس و یاران او و جایگاه نهایی آنها، فروافتادن در دوزخ خشم الهی است که خداوند آن را در سورهی ص آیات 84 و 85 بیان فرموده است.
خلاصه سه:
وجود ابلیس و شُرور دیگر، به خودی خود برای انسان خوب یا بد نیست؛ بلکه خوب یا بد بودن هر چیز، به نوع واکنش انسان در برابر آن بستگی دارد؛ پس وجود ابلیس در صورتی که از او پیروی شود، شرّ و در صورت مخالفت با او، موجب خیر و سبب تعالی است.
شیطان برای انحطاط انسان و انحراف او از صراط مستقیم، راهکارهایی دارد؛ از جمله: بازداشتن از یاد خدا بویژه نماز (مائده/91)؛ سرگردانی و به تردید افکندن (انعام/71)؛ تسهیل گناه (محمد/25)؛ گسترش فساد و ترویج فحشا و منکر (نور/21)؛ القای سخنان زیبا و فریبنده (انعام/112)؛ جایز دانستن ربا (بقره/275)؛ ترساندن (آلعمران/175) و...
قدرت شیطان، محدود است و بر اساس آیات قرآن، از این راهها میتوان با او مقابله کرد:
- اخلاص: خود شیطان، اعتراف به عدم توانایی در فریب این گروه کرده است.
- ایمان و توکل (نحل/99)
- ذکر: یاد خدا در قلب و جاری ساختن نام او بر زبان، ابلیس را دور میسازد.
- تقوا (اعراف/201)
- استعاذه: پناه بردن به خدای یگانه از راههای مقابله با ابلیسیان است
- تضّرع به درگاه خداوند: پناهخواهی که از قلبی شکسته برخیزد و با چشمی گریان همراه شود.
- پاکیزگی و طهارت (انفال/11)
نظرات ارسال شده